DRELL ME! NOW! ON THE TABLE!
Я взяла это на сообществе в вк. Субъективное мнение автора, я полагаю. Кто-то уже почитал и сказал, что это всё поиски второго дна, которого нет.
Но чем чёрт не шутит? Тем более, что так складно.
Шепард и внушениеПопросили сделать - сделал.
Только по теме. Все остальное будет удаляться без объяснения причин. Без флуда пожалуйста.
Так что же произошло в финале? Реально ли Шепард добежал до луча и попал на цитадель? Или же это внушение?
несколько моих личных предположений:
1) шепард был подорван на жнеце , что объясняет скрытую концовку где Шепард под обломками дышит.
2) Действие финала происходило в открытом космосе , где шепад соответственно даже говорить не смог бы ,не говоря уже о том что бы дышать.
3) Мальчик. Возможно этот парень так сильно въелся в память Шепарда что он его видел во сне и даже представил в качестве катализатора.
автор - 昌也 山下 海斗
Итак, начнем с того, что Шеп просыпается на "Цитадель" без брони и с одним пистолетиком, у которого не ограничен боезапас и перегрев. Тут невесть откуда появляется целехоникий Андерсон, который уверенно знает, куда направляться. При всем этом действе звук и картинка такая, как-будто герой не в себе. Откуда на "Цитадели" не убранные трупы? Откуда у героя странные сны, которые вообще сразу не вприсываются в концепцию игры? Почему тот, кто грудью готов слечь за то, что-бы уничтожить жнецов не подвергает логическому сомнению свои сновидения и предложения "катализатора" о контроле над Жнецами или синтезе? В первом случае они запросто могут его победить, и не таких ломали, во втором - он насильно трансформирует все биологические формы жизни и в обоих - Жнецы остаются целы. Им пофигу, есть ретрансляторы или нет, могут подождать создания следующих или неторопливо летать.
Теперь о контроле - кто читал третью книгу, тот знает, что он возможен на любом расстоянии, если человеку вживить импланты, что Призрак сделал и там и с Шеппардом. Теперь дальше - каковы симптомы внушения все знают, даже только в игре можно достаточно узнать. Теперь складываем 2+2 = в Нормандии-2 есть компоненты Жнецов, плюс добавили систему "Свой-Чужой", В одном из разговоров Вега, который меньше других на борту, мимоходом пожаловался на странное жужжание, которое вызывает головную боль. Ничего не напоминает?
Далее, по поводу концовок - какого Джокер полез в ретранслятор? Даже без этого - КАК на Нормандии оказывается герой, с которым мы бежим к лучу? Что за магия?
И в итоге - при выборе красной концовки(уничтожение), при достаточно высокой силе войск мы видим грудь и вздох. Тело лежит в обломках БЕТОНА, земного бетона, но никак не цитадельского, там явно другие материалы. При взрыве "цитадели" в вакууме, без шлема не выжить, упав на Землю - тем-более. Напрашивается вывод - это единственный вариант, в котором Шеппард остается верен себе и побеждает в психическом бою с Предвестником, а высокая боеготовность войск дает ему шанс выжить и очнуться в Лондоне.
Далее - продюсер игры явно пишет в твиттере, после первой волны недовольств: "если-бы вы знали о том, что мы готовим, то никогда не расстались-бы со своей копией МЕ3."
Плюс учитываем то, что одни страны получили игру раньше, другие - позже, кто-то обошел временные рамки через прокси, а уж самое то, что игру сразу распотрошили и увидели концы. Плюс ранее была украдена бета для х-бокса и выложен практически весь основной сюжет.
Мне видится так - сейчас выпущена первая часть игры, когда большинство народа в мире отыграет и протест достигнет пика, то компания выложит правильное продолжение и окончания. О которых НИКТО не узнает и которые будут доступны тем, кто сделал красную концовку с выжившим Шепом. Подумайте, для чего еще делать откат игры на то место, с которого концовку можно поменять?
Тут не все факты, а только самые бросающиеся в глаза, есть еще куча мелочи, которую или сам припомнишь или укажет кто-то другой.
Вариант номер дваНапишу то что писал в других темах множество раз...
1. Сны. Сновидения с вечно сгорающим мальчиком которого мы видели один раз в своей жизни. Не ужели командору Шепардру, вояке с многолетним стажем который мог видеть смерть своей семьи от рук братанианцев или всего своего отряда (выборы место рождения и истории) В голову так впал мальчик истории которого он да же не знает и видел всего от силы 2 минуты? Нет такое маловероятно.
1.2. Сны, голоса. Именно голоса во сне посеяли в моем разуме идею что именно жнецы заставляют Шепарда видеть эти сны. Ведь именно множественные не умолкающие голоса слышали все кто находился под воздействием жнецов, в том числе это объясняет манипуляции образом этого мальчика.
2. Предпосылки. Буквально во второй миссии Эшли прямым текстом говорит Шепарду что сомневается в нем, то что ни кто не знает как его вернули к жизни и чем начинили. Так же подобные диалоги будут и с Мирандой, которая заявляет что ни каких средств контроля в Шепарда не вшивали т.к это было личное распоряжение Призрака. Но как мы теперь знаем Призрак сам находился под контролем и мог сделать это не вводя в известность Миранду.
2.1. Предпосылки, все одурманены. Эффекту "одурманивания" В Mass effect 3 уделено очень много времени и внимания. Оно встречается как в главных миссиях, так и побочных.
3. Лондон. Здесь и начинаются странности. По развалинам города иногда встречаются сообщения от мирных гражданах. В них они упоминают то, что они постоянно слышат голоса приказывающие им идти к тому самому лучу.
3.1. Лондон, Луч. Целый отряд пехотинцев на технике и два твоих напарника бегут сломя голову к этому самому лучу(А есть ли достоверная информация что этот луч служит телепортом к цитадели?) По моему мнению именно здесь и заканчивается игра. В нас попадают лучом жнеца и на какое то время мы отключаемся. И "Просыпаемся" довольно пострадавшими, но с пистолетом в руках, (напарников уже на этот момент мы не видим). Входим в луч, вспышка.
4. Цитадель? Мы появляемся в каком то не известном тунеле набитый трупами как мирных, так и военных людей, что они тут делают если единственная дорого ведет либо наружу либо на верх к панели не понятно. Тут с нами связывается Андерсон он как и Шепард сумел попасть в этот луч но идет впереди нас.
4.1.Призрак на цитадели. В какой промежуток времени он сумел попасть на цитадель и конкретно в эту зону так же не понятно. Он хоть и находился под контролем жнецов, но это не объясняет его появления там.
5. ИИ в открытом космосе. Вот с этого момента происходит то, что не поддается ни логике не законам физики. Мы находясь в космосе, в переходе между горном и цитаделью ведем диалог с якобы ИИ который по не ясной причине пришел к нам в виде того самого мальчика, что опять наводит на мысль о манипуляции образами к которым не брезгают прибегать жнецы.
5.1 ИИ в открытом космосе, концовки. И вот этот мальчик не отвечая по сути зачем все это, а аргументируя тем что лучше мы вас убьем чем вы себя ставит перед одним выбором из трех.
А теперь концовки как я их себе представляю. Я считаю что они не тем чем кажутся и символизируют борьбу за разум и тела Шепарда. И дают нам выбор, сопротивляться воле жнецов, подчиниться им или слиться. Подумайте сами.
Красная концовка концовка уничтожения/отвержения жнецов этот ИИ пытается убедить нас что этим он навредит больше и себе и другим чем поможет. И в итоге мы просыпаемся под обломками.
Синяя, контроль/переход под управление жнецов. Тут очень смущают слова ИИ что выбрав ее ты потеряешь все что имеешь сейчас, хотя любой вариант подразумевает что мы потеряем все.
Зеленая, синтез. Тут как я считаю, мы становимся частью разума жнецов по сути сливаемся с ними и входим в их нейронную сеть.
(Под конец этого поста я слишком замечтался, так что если моя теория символизма вам не по душе, отнеситесь серьезно только к тому что я привел до этого).
Вариант номер три. Забугорный.In defense of the Hallucination/Indoctrination theory: the BioWare/Player Indoctrination Theory
With the assistance of my peers throughout the rest of this thread, I have collated a series of facts that I would like to present to the community as being evidence for a a priori intention for the endings of ME3. Some of this information will not be new to a lot of you, and it may seem downright strange to a lot of you. It does require a strong and disorienting amount of suspension of disbelief, so if you cannot engage in this type of thought process, I encourage you to skip over this post.
It will hurt your brain. Or make you think that I'm crazy. Likely both. (I'm okay with either.)
With the assistance of countless others' highly important observations in this thread, I sumbit to you that possibility the endings of ME3 represent the highest form of the metagaming experience. The highest form of BioWare's "giving the player choice that matters, from ME1 to ME3". The highest form of player interaction that we have yet seen from a video game. This has never before been attempted by a company, and it represents the ballsiest dedication to story and lore that may exist.
I believe that the endings may be indicative of BioWare attempting to allow the player the real-time experience of what indoctrination would be like. This theory explains (in a highly weird, impossible, and completely insane way) all of the missing pieces in the hallucination sequence, and also explains BioWare's real-world actions (such as complete silence since the fan sh*tstorm broke in response to the endings).
If you have not been keeping up with the thread, or if you have not read Byne's/Kitten Tactics/Turtlicious' amalgamation of all of the evidence we have accumulated for the originial hallucination theory on page 1, then I would urge you to do so before you read any more of this post. Due to time constraints, I won't be posting all of the evidences that we have located in this post to confirm or contradict this theory: I leave it in your capable and self-aware hands to attain this information yourself. I am posting this as an add-on to page 1, as I don't think it was properly represented there in its entire grand scope.
So, to the meat of the issue:
We have already established as much evidence as we can that 'proves' that Shepard is either hallucinating/dreaming just prior to/immediately after he runs into Harbinger's beam/Conduit. The hallucination/dream sequence has been quite well fleshed out, with a lot of compelling environmental evidence to support it (again, please see page 1 for further analysis). I am going to use this particular vehicle of suspension of disbelief to propose that BioWare's intention during this sequence is to flag the player with as many markers as they can: This current reality playing before your eyes (the Citadel, the Catalyst, TIM, Anderson) is a reflection of Shepard. It is the product of his/her mind. The meeting with the Catalyst may or may not be rooted in reality; they may meet in some metalphysical dimension, or Shepard may just hallucinate the entire thing. Either way, this theory would argue that it essentially doesn't matter, because what truly matters is the role of the player in this sequence. Your role. The scene is set in a way that urges the player to become aware of things just not being right, of being a place that mirrors (literally) Shepard's experiences throughout the game. The reality presented on the Citadel is an amalgamation of archetypes of every thing Shepard has seen in the series, which this theory challenges the player to understand as being a direct prompt from BioWare to understand that what is truly happening during this scene is all within Shepard's mind. His/her reality. Under her/his control.
Understanding that the reality on the Citadel as being a cerebral concoction that is entirely of Shepard's creation is important when we arrive upon the Crucible. It becomes a vital understanding when we are faced with these three, seemingly bizarre and unexpected choices that the Catalyst gives us. This theory submits that BioWare is asking the player to actively question EVERYTHING that happens once Shepard runs into Harbinger's beam. The cost of not questioning, or making the right choice even if you do?
Real-time player indoctrination. Shepard's literal death.
Think about it carefully. We arrive on the Crucible, and are faced with an archetype of manipulation, the Catalyst. Taking the form of a child that has come to represent everything that is horrendous about the Reapers to Shepard, the Catalyst/Harbinger provides Shepard with three strange and disorienting choices. He first presents Shepard with the option of Destroy, making swift and empty assertations about how it is the wrong choice because it would kill all synthetic life and Shepard herself/himself. At its surface, this seems like the renegade/chaos option, and is even insidiously portrayed in Renegade Red, a direct nod to the Player himself/herself. Directly appealing to your experiences with how the game works. He then goes on at great length about the Control and Synthesis options, portraying Control as the blue paragon/order option. Again, directly appealing to the Player. He argues that Control is the best option, implies that Shepard is the new Catalyst, and leaves us to contemplate the possibility that we could use it to try and save the people we love; after all, we are Shepard, and we would never become like TIM. Synthesis is the last option explored, and it is portrayed as a compromise or as being the Brave New Hope for the galaxy. I have a suspicion that Synthesis may actually be the 'perfect' choice, but that is for another theory.
(If you're curious, read about the tech-singularity lore within the game, and research humes spork's posts about the singularity within this thread.) Either way, Synthesis smacks of strangeness because it seems so inherently Reaper-oriented. As though it were servicing the Reapers' philosophy more strongly than the other two options.
This moment, when you are standing there, agonizing over your choice? This is your indoctrination moment. This is where, it could be (fantastically and insanely) argued that this is the moment when indoctrination and all of its insidious power becomes as real as it possibly CAN be to the Player. Think about it! We stand there. We agonize. We freak out about the ridiculous choices, and we wonder (like Shepard would) why we just can't ARUGE with the Catalyst (like Shepard would). And then, as this reality seems to be the only way forward (much like how indoctrination presents a version of reality to the indoctrinated that he/she sees as being the ONLY REAL OPTION -- echoes of TIM, Kai Leng, Saren here), we begin to accept it. Tremulously, we start to make our choice.
If you choose Control, then you, the player -- the one who moves through the game though Shepard's eyes; every choice s/he has ever made in the game has been directly because of you -- have been indoctrinated. It may have been because you thought you could save your crew, your LI, or that you really could gain perfect Control over the Reapers because you are Shepard. Regardless, you have been duped. Indoctrinated by the game. Your slow exposure to the Reapers in 2007 culminates to this final choice -- complete and free player agency and determination.
If you choose Synthesis, you face a fate similar to that of Control. It's debatable to me at this point as to whether or not you have chosen to fulfill the Reapers' purpose, but indoctrination is still a heavy possibility with this one. The only reason that I state this with any certainty is because, like the ending we see with Control, Shepard is dead at the final credits.
If you choose Destroy, then the Player Indoctrination Theory submits that this is you, the player, deciding whether or not Shepard overcomes the indoctrination attempt being rained upon him/her by Harbinger/the Catalyst. If you decide this option, and if you have enough EMS to ensure that Shepard has enough real-world time to get through the indoctrination attempt/hallucination -- Shepard lives. We see him/her breathing in the rubble of London streets at the end of the game. Shepard has defied indoctrination. You, yourself, have defied indoctrination.
Does this theory make sense? Maybe not. When we consider BioWare's real-world motivations and risks (profit, losing a large fanbase over the disgusting wretchedness of the endings as they currently exist), then the theory is hard to support. But if, for just one moment, we can let ourselves believe that BioWare may just have lived up to their celebrated philiosophy of Player Choice and Player Acutalization, then this theory becomes awe-inspiring. Is it possible? Could BioWare have sacrificed the potential for safe profits in order to bring the most insane and beautiful gaming experience of all time to its fans? The most unprecedented example of player immersion of our times? Would BioWare have truly allowed the risk for profit and angering a serious amount of their fan population in pure deference to the story, and its lore?
It may explain BioWare's silence on the matter, until "more people have played the game", or until all regions have the game. It may explain Jess M.'s twitter about fans "reacting before having all of the facts". It may.... just may explain these super sh*tty endings in a way that would make BioWare the God of RPGs.
Is it likely? No. Am I reaching, insanely? Yes.
But is it possible?
Yes.
Видеоверсия
Ещё одна видеоверсия. Довольно неудобная для восприятия. И жутковатая.
Концовки по Фрейду. Английский.I have only recently gotten on the Indoctrination theory bandwagon and haven't got the chance to go through the nearly 700 pages of posts for this thread. So if I'm stating something that someone has already brought up, I'm sorry and I'm not trying to steal the spotlight from you.
What I can gather from reading the innitial post and from several youtube videos I've seen online, no one has yet been able to explain three scenes that are shown universally among all three endings. I'm speaking of the the flashes to the same 3 characters after you made your choice, the scene with Joker trying to save the Normandy, and the scene at the end of the credits with the child and grandparent. And I think I might have the answer as to why those scenes exist.
The thing that always confused me about the flashes to Joker, Anderson, and Liara was that they were the same for all three endings. Not only that, but the choice of the characters didn't make much sense. I mean if you were about to die/sacrifice yourself, wouldn't your LI be one of the faces that flashed before your eyes? Why is Joker in the flashes and not one of the other characters that you have spent more time with on missions and loyalty quests. And then I think of Anderson. People have previously stated that Anderson represent the part of Shepard that is resisting the Reapers and TIM is the part that is being indoctrinated by the Reapers. If those two characters have meanings behind them, then can one assume that the flashes of the same three characters have meanings behind them?
My mind instantly went to Sigmund Freud's structural model of the human psyche. Each of the characters shown in the flashes would represent a part of the psyche: Joker represents the Id, which is the part that focus's on a person's innate desires (possibly renegade decisions); Liara represent the Super-Ego, the part of the psyche that focuses on conditional beliefs (possibly paragon decisions); andAnderson represent the Ego, which is the part that mediates between the Id and Super-Ego. Taking that into consideration, the scene with TIM at the end makes more sense as it is your Ego that is loosing the fight to indoctrination (meaning that you are effectively loosing control of your own decisions).
You also see all of them sort of nodding in a half smile. Which can be taken as one of two ways. Either as a "farewell" expression given to you to show your complete loss of control to the Reapers. Or as a "good job" expression showing that you were able to overcome the Reapers and be able to maintain control over yourself. Now keep in mind im basing this assumption on knowledge I got from psychology class several years ago and only remember brief descriptions of Freud's structural model of the human psyche. So I could be right or wrong in this instance. But none the less, the fact that you see flashes those same three characters for every ending is just odd.
As for the scene with Joker trying to escape the energy wave created by your decision on the Citadel; I think people are trying to take this too litterally and need to take it in forms of symbols that have meaning. Rather then trying to figure out the plot holes that led to Joker fleeing the battle at the end, look at what is happening. You see Joker trying desperately to escape the massive energy wave produced by the Citadel. Taking into account what I said earlier about Joker representing your innate desires, you can start to peice together what the scene means. Your innate desires are trying to escape from the decision you made on the Citadel. This can easily represents the consequences that follow if you let your desires take hold of you. But then again, if that is true why is it shown for destroying the Reapers? I think the reason is simple, this is the Reapers saying that resistance was futile. In the indoctrinated endings its the Reapers saying that escape from our control was impossible to begin with. In the ending where you refuse the Reapers control, it is the Reapers giving the final FU to Shepard effectively saying, "no matter what you do, you will loose."
There is something else that I've noticed about that scene right when the Normandy starts falling aparent. In both the control and synthesis endings, the scene cuts out right before you see the Normandy explode. In the destruction ending, you actually see the explosion of the Normandy. This could coincide with my theory as the Reapers' final FU to Shepard as it feels more violent and destructive.
As for the scene on the alien planet, it could possibly represent taking a new journey with the Reapers. Which kinda makes sense since the Reapers were trying to take the most advanced races of each cycles and remake them in Reaper form. Remember, the Reapers were saying that they were trying to preserve the races for each cycle rather then destroy them (whether that is a lie orcestrated by the Reapers or actual truth is still up in the air).
And finally, the last bonus scene with the child and grandparent. For me, I felt as if this wouldn't have any bearing on the indoctrination theory since it happened after the scene where you see Shepard wake up. If you try to make that scene seem like its part of the indoctrination, then are the credits also part of the indoctrination? When or if the ending DLC comes out, will Bioware force you to watch the whole credits before seeing that end? I personally believe that the ending was supposed to add a little bit of closure and show that your actions did affect the galaxy. In the indoctrination endings, I believe that the next cycle found the "Black Box" that Liara made and used it to stop the Reapers. In the destruction ending, it shows that you were able to defeat the Reapers and in the process became a Legend passed down through time.
These are my personal feeling about these three scenes and am interested if anyone agrees or disagrees with my thoughts. And please forgive any grammer/spelling mistakes that I might have made. This idea kinda popped into my head as I was trying to go to bed and just couldn't fall asleep till I put it into words.
Edit: I've added a link to a youtube video with all three endings so it will be easier to examine my thoughts on these scenes
БОЛЬШОЕ АПД ДЛЯ СОЧУВСТВУЮЩИХ.
Менеджера по связям с общественностью закидали вопросами.
Твит раз: читать дальше
Твит два: I'm not discussing story/plot specifics now so my channel remains spoiler free until more people have had a chance to play
ЕЩЁ ОДИН АПД.
Скрин айдевайса после прохождения (??) читать дальше
Говорит мистер Хадсон: www.bioware.ru/2012/03/14/mass_effect_3_casey_h...
АПД СЛЕДУЮЩЕЕ.
О бог, спасибо, что ты создал твиттер.
Хотя усилившееся ощущение, что меня троллят, и отнюдь не тонко, заставляет меня нервничать
@masseffect Thank you for an epic story! The end is sad & I cried, but I have hope for what's coming next. There's still more for Shep, no?
Спасибо за эпическую историю! Конец печальный и я плакала, но я надеюсь на то, что будет дальше. Там еще больше Шеп, нет?
Mass Effect @masseffect
@stephanieoeben Thank YOU for playing
We have no info on Shep at the moment but ...stay tuned!
Спасибо за игру
У нас нет информации о Шеп на данный момент, но ... следите за обновлениями!
И ещё немногоUser 1: "I still want to believe you guys are sneaky trolls and have something going on you don't tell us yet. Can I get a cryptic reply?"
@masseffect: "The sun, it shines. www.youtube.com/watch"
User 2: "You are either a massive sadist or a beacon of hope."
@masseffect: "Can't it be both?"
User 3: "I kinda feel lost after that ending...not what I expected and left me feeling everything done was for nothing."
@masseffect: "We know it's a lot to take in! But hang in there. Your decisions matter."
User 4: "Are you holding something back, that could quell the large amount of frustration from the community, a tiny hint would be enough."
@masseffect: "Mike Gamble already said on his twitter, if the fans knew what was in store, the reaction would be different."
User 5: "I loved 98% of ME3..but something has to be up w/ ending..too much talent at BW for that business. Keep my saves?"
@masseffect: "We're keeping our saves, that's for sure."
User 6: "Fans are people too. Playing with their minds isn't that nice as it may look like to people from Bioware."
@masseffect: "We're not playing with anyone's minds, we are answering what questions we can and recording what feedback we receive."
User 7: "Its not that the ending was taken in the wrong direction its that it makes NO SENSE. Ashley was on the Normandy? she [was] with me."
@masseffect: "Probably a good thing to be cautious of."
User 8: "Do y'all have any ETA when more news will be released? Dying for news on a new ending/DLC."
@masseffect: "No ETA yet, but you will be updated via Facebook and Twitter when the news is available
."
And some more:
User 1 -Well, i think i'll stop naggin you and trying to get you to talk about the indoctrination theory.
Good game though!
Merizan - I want people to make up their own minds right now, then when more people have played we'll talk
User 2 - then I want to SEE that he was lying. I want to get up and finish the fight with Commander Shepard. Then retire.
Merizan - augh. want. to. discuss! Staying spoiler free for now :P
User 3 - But should've confronted the kid instead. Shep went meekly into the night.
Merizan - are you sure he went meekly into the night
REDRUM (ME style) читать дальше
Так тонко, что я и не заметила.
Я ПОТЕРЯЛА СЧЁТ АПД
Намёки продолжаются: www.bioware.ru/2012/03/17/mass_effect_3_casey_h...
+добавила фрейдисткое толкование концовок. О как.
Ну я а чо, я жду.

Но чем чёрт не шутит? Тем более, что так складно.
Шепард и внушениеПопросили сделать - сделал.
Только по теме. Все остальное будет удаляться без объяснения причин. Без флуда пожалуйста.
Так что же произошло в финале? Реально ли Шепард добежал до луча и попал на цитадель? Или же это внушение?
несколько моих личных предположений:
1) шепард был подорван на жнеце , что объясняет скрытую концовку где Шепард под обломками дышит.
2) Действие финала происходило в открытом космосе , где шепад соответственно даже говорить не смог бы ,не говоря уже о том что бы дышать.
3) Мальчик. Возможно этот парень так сильно въелся в память Шепарда что он его видел во сне и даже представил в качестве катализатора.
автор - 昌也 山下 海斗
Итак, начнем с того, что Шеп просыпается на "Цитадель" без брони и с одним пистолетиком, у которого не ограничен боезапас и перегрев. Тут невесть откуда появляется целехоникий Андерсон, который уверенно знает, куда направляться. При всем этом действе звук и картинка такая, как-будто герой не в себе. Откуда на "Цитадели" не убранные трупы? Откуда у героя странные сны, которые вообще сразу не вприсываются в концепцию игры? Почему тот, кто грудью готов слечь за то, что-бы уничтожить жнецов не подвергает логическому сомнению свои сновидения и предложения "катализатора" о контроле над Жнецами или синтезе? В первом случае они запросто могут его победить, и не таких ломали, во втором - он насильно трансформирует все биологические формы жизни и в обоих - Жнецы остаются целы. Им пофигу, есть ретрансляторы или нет, могут подождать создания следующих или неторопливо летать.
Теперь о контроле - кто читал третью книгу, тот знает, что он возможен на любом расстоянии, если человеку вживить импланты, что Призрак сделал и там и с Шеппардом. Теперь дальше - каковы симптомы внушения все знают, даже только в игре можно достаточно узнать. Теперь складываем 2+2 = в Нормандии-2 есть компоненты Жнецов, плюс добавили систему "Свой-Чужой", В одном из разговоров Вега, который меньше других на борту, мимоходом пожаловался на странное жужжание, которое вызывает головную боль. Ничего не напоминает?
Далее, по поводу концовок - какого Джокер полез в ретранслятор? Даже без этого - КАК на Нормандии оказывается герой, с которым мы бежим к лучу? Что за магия?
И в итоге - при выборе красной концовки(уничтожение), при достаточно высокой силе войск мы видим грудь и вздох. Тело лежит в обломках БЕТОНА, земного бетона, но никак не цитадельского, там явно другие материалы. При взрыве "цитадели" в вакууме, без шлема не выжить, упав на Землю - тем-более. Напрашивается вывод - это единственный вариант, в котором Шеппард остается верен себе и побеждает в психическом бою с Предвестником, а высокая боеготовность войск дает ему шанс выжить и очнуться в Лондоне.
Далее - продюсер игры явно пишет в твиттере, после первой волны недовольств: "если-бы вы знали о том, что мы готовим, то никогда не расстались-бы со своей копией МЕ3."
Плюс учитываем то, что одни страны получили игру раньше, другие - позже, кто-то обошел временные рамки через прокси, а уж самое то, что игру сразу распотрошили и увидели концы. Плюс ранее была украдена бета для х-бокса и выложен практически весь основной сюжет.
Мне видится так - сейчас выпущена первая часть игры, когда большинство народа в мире отыграет и протест достигнет пика, то компания выложит правильное продолжение и окончания. О которых НИКТО не узнает и которые будут доступны тем, кто сделал красную концовку с выжившим Шепом. Подумайте, для чего еще делать откат игры на то место, с которого концовку можно поменять?
Тут не все факты, а только самые бросающиеся в глаза, есть еще куча мелочи, которую или сам припомнишь или укажет кто-то другой.
Вариант номер дваНапишу то что писал в других темах множество раз...
1. Сны. Сновидения с вечно сгорающим мальчиком которого мы видели один раз в своей жизни. Не ужели командору Шепардру, вояке с многолетним стажем который мог видеть смерть своей семьи от рук братанианцев или всего своего отряда (выборы место рождения и истории) В голову так впал мальчик истории которого он да же не знает и видел всего от силы 2 минуты? Нет такое маловероятно.
1.2. Сны, голоса. Именно голоса во сне посеяли в моем разуме идею что именно жнецы заставляют Шепарда видеть эти сны. Ведь именно множественные не умолкающие голоса слышали все кто находился под воздействием жнецов, в том числе это объясняет манипуляции образом этого мальчика.
2. Предпосылки. Буквально во второй миссии Эшли прямым текстом говорит Шепарду что сомневается в нем, то что ни кто не знает как его вернули к жизни и чем начинили. Так же подобные диалоги будут и с Мирандой, которая заявляет что ни каких средств контроля в Шепарда не вшивали т.к это было личное распоряжение Призрака. Но как мы теперь знаем Призрак сам находился под контролем и мог сделать это не вводя в известность Миранду.
2.1. Предпосылки, все одурманены. Эффекту "одурманивания" В Mass effect 3 уделено очень много времени и внимания. Оно встречается как в главных миссиях, так и побочных.
3. Лондон. Здесь и начинаются странности. По развалинам города иногда встречаются сообщения от мирных гражданах. В них они упоминают то, что они постоянно слышат голоса приказывающие им идти к тому самому лучу.
3.1. Лондон, Луч. Целый отряд пехотинцев на технике и два твоих напарника бегут сломя голову к этому самому лучу(А есть ли достоверная информация что этот луч служит телепортом к цитадели?) По моему мнению именно здесь и заканчивается игра. В нас попадают лучом жнеца и на какое то время мы отключаемся. И "Просыпаемся" довольно пострадавшими, но с пистолетом в руках, (напарников уже на этот момент мы не видим). Входим в луч, вспышка.
4. Цитадель? Мы появляемся в каком то не известном тунеле набитый трупами как мирных, так и военных людей, что они тут делают если единственная дорого ведет либо наружу либо на верх к панели не понятно. Тут с нами связывается Андерсон он как и Шепард сумел попасть в этот луч но идет впереди нас.
4.1.Призрак на цитадели. В какой промежуток времени он сумел попасть на цитадель и конкретно в эту зону так же не понятно. Он хоть и находился под контролем жнецов, но это не объясняет его появления там.
5. ИИ в открытом космосе. Вот с этого момента происходит то, что не поддается ни логике не законам физики. Мы находясь в космосе, в переходе между горном и цитаделью ведем диалог с якобы ИИ который по не ясной причине пришел к нам в виде того самого мальчика, что опять наводит на мысль о манипуляции образами к которым не брезгают прибегать жнецы.
5.1 ИИ в открытом космосе, концовки. И вот этот мальчик не отвечая по сути зачем все это, а аргументируя тем что лучше мы вас убьем чем вы себя ставит перед одним выбором из трех.
А теперь концовки как я их себе представляю. Я считаю что они не тем чем кажутся и символизируют борьбу за разум и тела Шепарда. И дают нам выбор, сопротивляться воле жнецов, подчиниться им или слиться. Подумайте сами.
Красная концовка концовка уничтожения/отвержения жнецов этот ИИ пытается убедить нас что этим он навредит больше и себе и другим чем поможет. И в итоге мы просыпаемся под обломками.
Синяя, контроль/переход под управление жнецов. Тут очень смущают слова ИИ что выбрав ее ты потеряешь все что имеешь сейчас, хотя любой вариант подразумевает что мы потеряем все.
Зеленая, синтез. Тут как я считаю, мы становимся частью разума жнецов по сути сливаемся с ними и входим в их нейронную сеть.
(Под конец этого поста я слишком замечтался, так что если моя теория символизма вам не по душе, отнеситесь серьезно только к тому что я привел до этого).
Вариант номер три. Забугорный.In defense of the Hallucination/Indoctrination theory: the BioWare/Player Indoctrination Theory
With the assistance of my peers throughout the rest of this thread, I have collated a series of facts that I would like to present to the community as being evidence for a a priori intention for the endings of ME3. Some of this information will not be new to a lot of you, and it may seem downright strange to a lot of you. It does require a strong and disorienting amount of suspension of disbelief, so if you cannot engage in this type of thought process, I encourage you to skip over this post.

With the assistance of countless others' highly important observations in this thread, I sumbit to you that possibility the endings of ME3 represent the highest form of the metagaming experience. The highest form of BioWare's "giving the player choice that matters, from ME1 to ME3". The highest form of player interaction that we have yet seen from a video game. This has never before been attempted by a company, and it represents the ballsiest dedication to story and lore that may exist.
I believe that the endings may be indicative of BioWare attempting to allow the player the real-time experience of what indoctrination would be like. This theory explains (in a highly weird, impossible, and completely insane way) all of the missing pieces in the hallucination sequence, and also explains BioWare's real-world actions (such as complete silence since the fan sh*tstorm broke in response to the endings).
If you have not been keeping up with the thread, or if you have not read Byne's/Kitten Tactics/Turtlicious' amalgamation of all of the evidence we have accumulated for the originial hallucination theory on page 1, then I would urge you to do so before you read any more of this post. Due to time constraints, I won't be posting all of the evidences that we have located in this post to confirm or contradict this theory: I leave it in your capable and self-aware hands to attain this information yourself. I am posting this as an add-on to page 1, as I don't think it was properly represented there in its entire grand scope.
So, to the meat of the issue:
We have already established as much evidence as we can that 'proves' that Shepard is either hallucinating/dreaming just prior to/immediately after he runs into Harbinger's beam/Conduit. The hallucination/dream sequence has been quite well fleshed out, with a lot of compelling environmental evidence to support it (again, please see page 1 for further analysis). I am going to use this particular vehicle of suspension of disbelief to propose that BioWare's intention during this sequence is to flag the player with as many markers as they can: This current reality playing before your eyes (the Citadel, the Catalyst, TIM, Anderson) is a reflection of Shepard. It is the product of his/her mind. The meeting with the Catalyst may or may not be rooted in reality; they may meet in some metalphysical dimension, or Shepard may just hallucinate the entire thing. Either way, this theory would argue that it essentially doesn't matter, because what truly matters is the role of the player in this sequence. Your role. The scene is set in a way that urges the player to become aware of things just not being right, of being a place that mirrors (literally) Shepard's experiences throughout the game. The reality presented on the Citadel is an amalgamation of archetypes of every thing Shepard has seen in the series, which this theory challenges the player to understand as being a direct prompt from BioWare to understand that what is truly happening during this scene is all within Shepard's mind. His/her reality. Under her/his control.
Understanding that the reality on the Citadel as being a cerebral concoction that is entirely of Shepard's creation is important when we arrive upon the Crucible. It becomes a vital understanding when we are faced with these three, seemingly bizarre and unexpected choices that the Catalyst gives us. This theory submits that BioWare is asking the player to actively question EVERYTHING that happens once Shepard runs into Harbinger's beam. The cost of not questioning, or making the right choice even if you do?
Real-time player indoctrination. Shepard's literal death.
Think about it carefully. We arrive on the Crucible, and are faced with an archetype of manipulation, the Catalyst. Taking the form of a child that has come to represent everything that is horrendous about the Reapers to Shepard, the Catalyst/Harbinger provides Shepard with three strange and disorienting choices. He first presents Shepard with the option of Destroy, making swift and empty assertations about how it is the wrong choice because it would kill all synthetic life and Shepard herself/himself. At its surface, this seems like the renegade/chaos option, and is even insidiously portrayed in Renegade Red, a direct nod to the Player himself/herself. Directly appealing to your experiences with how the game works. He then goes on at great length about the Control and Synthesis options, portraying Control as the blue paragon/order option. Again, directly appealing to the Player. He argues that Control is the best option, implies that Shepard is the new Catalyst, and leaves us to contemplate the possibility that we could use it to try and save the people we love; after all, we are Shepard, and we would never become like TIM. Synthesis is the last option explored, and it is portrayed as a compromise or as being the Brave New Hope for the galaxy. I have a suspicion that Synthesis may actually be the 'perfect' choice, but that is for another theory.

This moment, when you are standing there, agonizing over your choice? This is your indoctrination moment. This is where, it could be (fantastically and insanely) argued that this is the moment when indoctrination and all of its insidious power becomes as real as it possibly CAN be to the Player. Think about it! We stand there. We agonize. We freak out about the ridiculous choices, and we wonder (like Shepard would) why we just can't ARUGE with the Catalyst (like Shepard would). And then, as this reality seems to be the only way forward (much like how indoctrination presents a version of reality to the indoctrinated that he/she sees as being the ONLY REAL OPTION -- echoes of TIM, Kai Leng, Saren here), we begin to accept it. Tremulously, we start to make our choice.
If you choose Control, then you, the player -- the one who moves through the game though Shepard's eyes; every choice s/he has ever made in the game has been directly because of you -- have been indoctrinated. It may have been because you thought you could save your crew, your LI, or that you really could gain perfect Control over the Reapers because you are Shepard. Regardless, you have been duped. Indoctrinated by the game. Your slow exposure to the Reapers in 2007 culminates to this final choice -- complete and free player agency and determination.
If you choose Synthesis, you face a fate similar to that of Control. It's debatable to me at this point as to whether or not you have chosen to fulfill the Reapers' purpose, but indoctrination is still a heavy possibility with this one. The only reason that I state this with any certainty is because, like the ending we see with Control, Shepard is dead at the final credits.
If you choose Destroy, then the Player Indoctrination Theory submits that this is you, the player, deciding whether or not Shepard overcomes the indoctrination attempt being rained upon him/her by Harbinger/the Catalyst. If you decide this option, and if you have enough EMS to ensure that Shepard has enough real-world time to get through the indoctrination attempt/hallucination -- Shepard lives. We see him/her breathing in the rubble of London streets at the end of the game. Shepard has defied indoctrination. You, yourself, have defied indoctrination.
Does this theory make sense? Maybe not. When we consider BioWare's real-world motivations and risks (profit, losing a large fanbase over the disgusting wretchedness of the endings as they currently exist), then the theory is hard to support. But if, for just one moment, we can let ourselves believe that BioWare may just have lived up to their celebrated philiosophy of Player Choice and Player Acutalization, then this theory becomes awe-inspiring. Is it possible? Could BioWare have sacrificed the potential for safe profits in order to bring the most insane and beautiful gaming experience of all time to its fans? The most unprecedented example of player immersion of our times? Would BioWare have truly allowed the risk for profit and angering a serious amount of their fan population in pure deference to the story, and its lore?
It may explain BioWare's silence on the matter, until "more people have played the game", or until all regions have the game. It may explain Jess M.'s twitter about fans "reacting before having all of the facts". It may.... just may explain these super sh*tty endings in a way that would make BioWare the God of RPGs.
Is it likely? No. Am I reaching, insanely? Yes.
But is it possible?
Yes.
Видеоверсия
Ещё одна видеоверсия. Довольно неудобная для восприятия. И жутковатая.
Концовки по Фрейду. Английский.I have only recently gotten on the Indoctrination theory bandwagon and haven't got the chance to go through the nearly 700 pages of posts for this thread. So if I'm stating something that someone has already brought up, I'm sorry and I'm not trying to steal the spotlight from you.
What I can gather from reading the innitial post and from several youtube videos I've seen online, no one has yet been able to explain three scenes that are shown universally among all three endings. I'm speaking of the the flashes to the same 3 characters after you made your choice, the scene with Joker trying to save the Normandy, and the scene at the end of the credits with the child and grandparent. And I think I might have the answer as to why those scenes exist.
The thing that always confused me about the flashes to Joker, Anderson, and Liara was that they were the same for all three endings. Not only that, but the choice of the characters didn't make much sense. I mean if you were about to die/sacrifice yourself, wouldn't your LI be one of the faces that flashed before your eyes? Why is Joker in the flashes and not one of the other characters that you have spent more time with on missions and loyalty quests. And then I think of Anderson. People have previously stated that Anderson represent the part of Shepard that is resisting the Reapers and TIM is the part that is being indoctrinated by the Reapers. If those two characters have meanings behind them, then can one assume that the flashes of the same three characters have meanings behind them?
My mind instantly went to Sigmund Freud's structural model of the human psyche. Each of the characters shown in the flashes would represent a part of the psyche: Joker represents the Id, which is the part that focus's on a person's innate desires (possibly renegade decisions); Liara represent the Super-Ego, the part of the psyche that focuses on conditional beliefs (possibly paragon decisions); andAnderson represent the Ego, which is the part that mediates between the Id and Super-Ego. Taking that into consideration, the scene with TIM at the end makes more sense as it is your Ego that is loosing the fight to indoctrination (meaning that you are effectively loosing control of your own decisions).
You also see all of them sort of nodding in a half smile. Which can be taken as one of two ways. Either as a "farewell" expression given to you to show your complete loss of control to the Reapers. Or as a "good job" expression showing that you were able to overcome the Reapers and be able to maintain control over yourself. Now keep in mind im basing this assumption on knowledge I got from psychology class several years ago and only remember brief descriptions of Freud's structural model of the human psyche. So I could be right or wrong in this instance. But none the less, the fact that you see flashes those same three characters for every ending is just odd.
As for the scene with Joker trying to escape the energy wave created by your decision on the Citadel; I think people are trying to take this too litterally and need to take it in forms of symbols that have meaning. Rather then trying to figure out the plot holes that led to Joker fleeing the battle at the end, look at what is happening. You see Joker trying desperately to escape the massive energy wave produced by the Citadel. Taking into account what I said earlier about Joker representing your innate desires, you can start to peice together what the scene means. Your innate desires are trying to escape from the decision you made on the Citadel. This can easily represents the consequences that follow if you let your desires take hold of you. But then again, if that is true why is it shown for destroying the Reapers? I think the reason is simple, this is the Reapers saying that resistance was futile. In the indoctrinated endings its the Reapers saying that escape from our control was impossible to begin with. In the ending where you refuse the Reapers control, it is the Reapers giving the final FU to Shepard effectively saying, "no matter what you do, you will loose."
There is something else that I've noticed about that scene right when the Normandy starts falling aparent. In both the control and synthesis endings, the scene cuts out right before you see the Normandy explode. In the destruction ending, you actually see the explosion of the Normandy. This could coincide with my theory as the Reapers' final FU to Shepard as it feels more violent and destructive.
As for the scene on the alien planet, it could possibly represent taking a new journey with the Reapers. Which kinda makes sense since the Reapers were trying to take the most advanced races of each cycles and remake them in Reaper form. Remember, the Reapers were saying that they were trying to preserve the races for each cycle rather then destroy them (whether that is a lie orcestrated by the Reapers or actual truth is still up in the air).
And finally, the last bonus scene with the child and grandparent. For me, I felt as if this wouldn't have any bearing on the indoctrination theory since it happened after the scene where you see Shepard wake up. If you try to make that scene seem like its part of the indoctrination, then are the credits also part of the indoctrination? When or if the ending DLC comes out, will Bioware force you to watch the whole credits before seeing that end? I personally believe that the ending was supposed to add a little bit of closure and show that your actions did affect the galaxy. In the indoctrination endings, I believe that the next cycle found the "Black Box" that Liara made and used it to stop the Reapers. In the destruction ending, it shows that you were able to defeat the Reapers and in the process became a Legend passed down through time.
These are my personal feeling about these three scenes and am interested if anyone agrees or disagrees with my thoughts. And please forgive any grammer/spelling mistakes that I might have made. This idea kinda popped into my head as I was trying to go to bed and just couldn't fall asleep till I put it into words.
Edit: I've added a link to a youtube video with all three endings so it will be easier to examine my thoughts on these scenes
БОЛЬШОЕ АПД ДЛЯ СОЧУВСТВУЮЩИХ.
Менеджера по связям с общественностью закидали вопросами.
Твит раз: читать дальше

Твит два: I'm not discussing story/plot specifics now so my channel remains spoiler free until more people have had a chance to play

ЕЩЁ ОДИН АПД.
Скрин айдевайса после прохождения (??) читать дальше

Говорит мистер Хадсон: www.bioware.ru/2012/03/14/mass_effect_3_casey_h...
АПД СЛЕДУЮЩЕЕ.
О бог, спасибо, что ты создал твиттер.
Хотя усилившееся ощущение, что меня троллят, и отнюдь не тонко, заставляет меня нервничать

@masseffect Thank you for an epic story! The end is sad & I cried, but I have hope for what's coming next. There's still more for Shep, no?
Спасибо за эпическую историю! Конец печальный и я плакала, но я надеюсь на то, что будет дальше. Там еще больше Шеп, нет?
Mass Effect @masseffect
@stephanieoeben Thank YOU for playing

Спасибо за игру

И ещё немногоUser 1: "I still want to believe you guys are sneaky trolls and have something going on you don't tell us yet. Can I get a cryptic reply?"
@masseffect: "The sun, it shines. www.youtube.com/watch"
User 2: "You are either a massive sadist or a beacon of hope."
@masseffect: "Can't it be both?"
User 3: "I kinda feel lost after that ending...not what I expected and left me feeling everything done was for nothing."
@masseffect: "We know it's a lot to take in! But hang in there. Your decisions matter."
User 4: "Are you holding something back, that could quell the large amount of frustration from the community, a tiny hint would be enough."
@masseffect: "Mike Gamble already said on his twitter, if the fans knew what was in store, the reaction would be different."
User 5: "I loved 98% of ME3..but something has to be up w/ ending..too much talent at BW for that business. Keep my saves?"
@masseffect: "We're keeping our saves, that's for sure."
User 6: "Fans are people too. Playing with their minds isn't that nice as it may look like to people from Bioware."
@masseffect: "We're not playing with anyone's minds, we are answering what questions we can and recording what feedback we receive."
User 7: "Its not that the ending was taken in the wrong direction its that it makes NO SENSE. Ashley was on the Normandy? she [was] with me."
@masseffect: "Probably a good thing to be cautious of."
User 8: "Do y'all have any ETA when more news will be released? Dying for news on a new ending/DLC."
@masseffect: "No ETA yet, but you will be updated via Facebook and Twitter when the news is available

And some more:
User 1 -Well, i think i'll stop naggin you and trying to get you to talk about the indoctrination theory.

Merizan - I want people to make up their own minds right now, then when more people have played we'll talk

User 2 - then I want to SEE that he was lying. I want to get up and finish the fight with Commander Shepard. Then retire.
Merizan - augh. want. to. discuss! Staying spoiler free for now :P
User 3 - But should've confronted the kid instead. Shep went meekly into the night.
Merizan - are you sure he went meekly into the night
REDRUM (ME style) читать дальше

Так тонко, что я и не заметила.
Я ПОТЕРЯЛА СЧЁТ АПД
Намёки продолжаются: www.bioware.ru/2012/03/17/mass_effect_3_casey_h...
+добавила фрейдисткое толкование концовок. О как.
Ну я а чо, я жду.


@темы: игры, mass effect
Кстати, я что-то упустил или фичочек по Синдикату-таки будет? =3
у меня просто проблемы с тем, чтобы что-то дописывать. я обычно знаю начало и конец, а самое мясо выписывается на полном адреналине) поэтому я немного торможу с этим фиком. жду импульса.
что-то трололовары крутят там. нам остаётся только ждать)
Я ж так жду его, прям как весны ждут!! Посылаю тебе активно вдохновения! *___*
Да вообще ж, по ходу все будет, они ж сами толсто так намекают. Поэтому я уж давно успокоился.)))
я очень постараюсь дописать)
Я хочу немного отстранённо начать, если ты не против.
Я состою в фэндоме Хоумстака, ну как состою - рисую, читаю, общаюсь с людьми по мелочи. Всё, что надо о нём знать - это супер длинный, мега-закрученный вэбкомикс с миллиардом персонажей и пейрингов. Короче, фэны хоумстака всегда ищут во всём двойное дно, и находят, и оно действительно оказывается дном. После дна в Хоумстаке любые другие работы мне уже не кажутся двойными. Как бы это... вообщем, частенько всё бывает очень просто, проще чем фанатские теории. Как в случае с фэндомом Шерлока ВВС, когда после второго сезона весь фэндом строил предположения, что Шерлок жив, и КАК он выжил (кстати, что интересно, там тоже есть теория о том, что Шерлок видит галлюцинации).В большинстве таких случаев я предпочитаю взять всё как есть, и вынести дословный смысл из концовки. И по началу я так и сделала. Шепард стал своего рода богом, человечество шагнуло вперёд в эволюции, короче, всё круто. Мне нравится этот конец.
Но вот только тут реально были вещи, которые меня задели ещё до того, как я всё это прочитала. То есть, ещё вчера после просмотра заставки, когда я уже приняла конец как есть. Просто эти детали... цепляются. Они слишком "шероховатые и грубые" для такой хорошей и продуманной игры. Они как будто намеренно не совпадают.
То, что хорошим выбором признан выбор TIM'а, а не Андерсона.
Странный выбор лиц в конце.
То, что из Нормандии в конце вышел Гаррус, который вообще-то был со мной и бежал к лучу со мной, и тел отряда нигде нет, и как Андерсон оказался впереди, если он шёл ЗА МНОЙ???
Это всё очень сильно не стыкуется. Так что я верю! 8) Это всё может оказаться правдой, и будет что-то ещё.
И вообще:
Несколько часов назад, анонимный юзер, раскрывший информацию о мультиплеерном ДЛЦ , утверждал что провал с концовками игры был намеренно запланирован из-за утечки сторилайна игры ранее. Разработчики изменили концовки таким образом, чтобы у них было больше времени подготовить ДЛЦ с настоящими концовками. Дополнение будет называться "The Truth" и будет выпущенно в апреле или мае. Вы сможете продолжить свою игру в независимости от того, какую выбрали концовку. Ваше решение окажет большое влияние на настоящую концовку "Правды". Кроме этого ДЛЦ должно добавить 2 новых класса врагов, новые классы игроков и карты в мультиплеере, а также "Firebase Hive", включающий в себя последний оставшийся корабль Коллекционеров, в который хорошо бы взять с собой Явика Протеанина. Дополнение будет Бесплатное.
Из непроверенного источника.
Про ДЛС читала ещё когда только появилось. Молюсь, чтоб было правдой
Но я сейчас сидела, читала форум, и мне понравилось как какой-то чувак сказал: Биоваров в этом случае жалко. Они, наверное, понадеялись на игровое сообщество, создали прецедент концовки, где надо очень хорошо подумать и посмотреть вокруг, чтобы понять что к чему. А геймеры что - геймеры стали ругаться и плеваться, и если даже выпустить ДЛС - всё будет немного впустую, потому что игроки, получается, в подавляющем большинстве не увидели очевидного.
Я тоже верю) Тут ничего другого и не остаётся)